• خانه
  • ورود
  • عضویت
  • همراه شما
  • جستجو
  • 10 تير 1401
  • ۲۰،جمادی الثانی
    ميلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها (8قبل از هجرت)

    از آنجا که ميزان عظمت هر روز به اندازه فضيلت و منزلت صاحب آن است. لذا ايام متعلق به اهل بيت عليهم السلام از ارج و احترام خاصي برخوردارند. در اين ميان روزهاي منسوب به حضرت زهرا سلام الله عليها به مراتب سزاوار برترين بزرگ‌داشت‌هاست چرا که او را مقام و منزلتي بي‌بديل هست. در يک کلام گرامي‌داشت ايام متعلق به اين بانوي بزرگوار از مصاديق مهم تعظيم شعائر الهي است که اين کار هم نشانه پاکي دل و راهي است براي تثبيت و ترويج پاکي و فضيلت‌ها به فرموده مقام معظم رهبري: «تجليل از مقام حضرت فاطمه سلام الله عليها تکريم ايمان، تقوا، علم، ادب، شجاعت، ايثار، جهاد، شهادت ... متن کامل
    از آنجا که ميزان عظمت هر روز به اندازه فضيلت و منزلت صاحب آن است. لذا ايام متعلق به اهل بيت عليهم السلام از ارج و احترام خاصي برخوردارند. در اين ميان روزهاي منسوب به حضرت زهرا سلام الله عليها به مراتب سزاوار برترين بزرگ‌داشت‌هاست چرا که او را مقام و منزلتي بي‌بديل هست. در يک کلام گرامي‌داشت ايام متعلق به اين بانوي بزرگوار از مصاديق مهم تعظيم شعائر الهي است که اين کار هم نشانه پاکي دل و راهي است براي تثبيت و ترويج پاکي و فضيلت‌ها به فرموده مقام معظم رهبري: «تجليل از مقام حضرت فاطمه سلام الله عليها تکريم ايمان، تقوا، علم، ادب، شجاعت، ايثار، جهاد، شهادت در يک کلام مکارم اخلاق است، مکارم اخلاقي که پدر بزرگوار آن بانو براي اتمام آن مبعوث شد.[1] حضرت زهرا سلام الله عليها روز جمعه 20 جمادي‌الثاني سال پنجم بعثت در مکه چشم به جهان گشود.[2] وي بانويي بود که بهترين الگوي بانوان جهان در هميشه تاريخ است. با ترسيم ويژگي اخلاقي و انساني اوست که الگوهاي دروغيني که سردمداران ستم‌پيشه جهان براي انسان‌ها مي‌سازند رنگ خواهد باخت. راه‌هاي مختلفي براي آشنايي با اوصاف گران‌قدر اين اسوه کامل هست نظير توصيفاتي که خاتم‌النبيين(ص) از او کرده‌اند چرا که رسول اکرم(ص) «ما ينطق الهويٰ» هرچه مي‌فرمايد: همه عين حق است و او مي‌فرمايد «اي فاطمه تو کسي هستي که «اِنَّ الله ليغضب لغضبک، يرضي لرضاک؛ خدا با خشم تو خشم گرفته با رضايت تو راضي مي‌گردد.» اين چه شخصيتي است که رضا و غضب او ملاک رضا و خشم خداست؟؟ راه ديگر شناخت او سخناني است که از وي به يادگار مانده است. در اين سخنان والايي يقين و ايمان و اخلاص و ايثار و مهر و عاطفه و عظمت و شجاعت و تواضع و عبادت، ظلمت‌ستيزي و حق‌باوري و گذشت و فداکاري و ولايت‌دوستي معادانديشي و بالاخره مظلوميت و دردمندي او... هويداست. چه دردمندانه در آخرين روزهاي حيات کوتاه فرمود: «يا ابتاه بقيتُ و الهةً وحيداً و حيرانةً فريدةً فقد انخَمَدَ صوتي وَ انقَطَع ظهري و تنغَّصَ عيشي و تکدّر دهري...؛ اي پدر (بعد از تو به جهت برخوردي که با من شد) يکّه و تنها ماندم و در کارهاي خود حيرانم، صدايم آرام شده و پشتم (به جهت سنگيني فجايع) شکسته و زندگانيم درهم گشته و روزگارم تيره و تار شده است... .[3] راه ديگر شناخت عظمت اين بانو تأمل در القابي است که به او داده شده است. هريک از اين القاب بُعدي از شخصيت او را بازگو مي‌کند. اگر دشمنان با از بين بردن برخي آثار و يا تحريف بعضي وقايع خواسته‌اند به گمان خود خورشيد را از تابيدن بازدارند و حقيقت را پشت ابرهاي دروغ و تهمت پنهان سازند، همين وجود القاب تمام نقشه‌هاي آنان را نقش بر آب کرده است. او صديقه است چون به اعتراف عايشه هرگز کسي را راست‌گوتر از فاطمه سلام الله عليها به جز پدر بزرگوارش نديده‌اند.[4] او زهراست چون به فرموده فرزند بزرگوارش امام صادق(ع) چون در محراب عبادت مي‌ايستاد نورش به اهل آسمان‌ها پرتو مي‌افکند، چنان که ستارگان بر اهل زمين پرتو مي‌افکنند.[5] و همين‌طور او منصوره است و فاطمه. جبرئيل فرمود: «او در زمين فاطمه ناميده شد، زيرا شيعيان او از آتش دوزخ برگرفته شده است. هرگز آتش دوزخ را بر آنها اثر نخواهد بود و از سوي ديگر دشمنانش نيز ار محبت او محرومند. و منصوره در آسمان‌ها لقب يافت چون در آن روزي که «يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاء»[6] در آن روز فاطمه سلام الله عليها دوستان خود را ياري خواهد کرد.[7] و او را طاهره مي‌نامند چون به فرموده امام باقر(ع) «لطهارتِها من کل دنسٍ...؛ از هر ناپاکي و آلودگي پاک است.»[8] و چون پاک نباشد که به نص قرآن کريم خداوند در حق خاندان او فرمود: «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ همانا خدا مي‌خواهد آلودگي را از شما خاندان (پيامبر) بزدايد و شما را پاکيزه گرداند.»[9] او محدثه بود چون با ملائکه آسمان هم‌سخن مي‌شد. اسحاق بن جعفر وقتي از امام صادق(ع) درباره دليل محدثه ناميده شدن آن حضرت سؤال کرد آن حضرت فرمود: ملائکه همان‌گونه که به نزد حضرت مريم دختر عمران فرود آمده با او سخن مي‌گفتند به خدمت فاطمه بنت‌ رسول‌الله مي‌رسيدند و عرض مي‌کردند: يا فاطمه «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ.»[10] يا فاطمةُ «اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ»[11] فَتحدِّثهُمُ و يُحدِّثونَهٰا[12] اي فاطمه خداوند تو را برگزيده و پاکيزه گردانيد و بر زنان عالم برگزيده. اي فاطمه در پيشگاه پروردگارت فروتني نما و سجده به جاي آور و با رکوع‌کنندگان رکوع نما و به اين‌گونه بود که وي با ملائکه و ملائکه با او سخن مي‌گفتند. ... در ادامه روايت هست که شبي حضرت فاطمه سلام الله عليها به ملائکه فرمود: «مگر مريم دختر عمران برگزيده و برترين زنان عالم نيست؟ آنها عرض کردند: مريم سرور زنان عالم در عصر خود بود ولي خداوند تو را سرور و سيّده زنان عالم در ميان زنان اولين و آخرين قرار داده است و... . چه مناسب که اين روز در نظام اسلامي روز زن نيز ناميده شده است اميد که زنان جامعه اسلامي اين سرور زنان عالم را اسوه و الگوي خود قرار دهند و با پيروي از منش و رفتار آن بانوي بي‌نظير بتوانند در مسير رشد و تعالي قرار گيرند چرا که فاطمه استمرار اسوه حسنه است و اين است راز آن حکمت والا که معصومان فرموده‌اند: «نحن حجةُ الله علي الخلقِ و فاطمةُ حُجةٌ علينا؛ ما امامان (معصوم) حجّت خداوند براي مردمان هستيم و فاطمه حجت (خداوند بر ماست.»[13] آري اسوه بودن فاطمه در چنان اوجي است که منجي عالم بشريت آن الگوي کامل جهان هستي در معرفي اسوه خود مي‌فرمايد: «و في انبةِ رسول الله(ص) لي اسوةٌ حسنةٌ؛ همانا در دختر رسول خدا(ص) براي من الگويي شايسته وجود دارد... آري فاطمه سلام الله عليها چون استمرار وجود پيامبر است اسوه‌پذيري از او اسوه‌پذيري از رسول خداست. «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا».[14] [1]. سخنان مقام معظم رهبري در مورخه 20/11/66 در سمينار کوثر شيراز. [2]. البته ديدگاه‌هاي ديگري هم در اين باره هست نظير: شيخ طوسي سال دوم بعثت، برخي محدثان اهل سنت سال اول بعثت و... دانسته‌اند. (سيره چهارده معصوم(عع)، ص168). [3]. بحارالانوار، ج43، ص176. [4]. بحارالانوار، ج43، ص 84. [5]. همان، ص 12؛ علل الشرايع، ج1، ص 590. [6]. روم: 4 و 5. [7]. بحارالانوار، ج43، ص4، روايت 3. [8]. همان، ص19، ج20. [9]. احزاب: 33. [10]. آل عمران، 42. [11]. آل عمران: 43. [12]. بحارالانوار، ج43، ص78، روايت 65. [13]. عوالم العلوم، ج11، ص5. [14]. احزاب: 21. متن کم
    کتاب نشریه گزیده

      © تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلق به مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما می باشد.
      قم/1390