اولين همايش بين المللي اخلاق و رسانه برگزار شد
  •  به گزارش روابط عمومي اداره كل پژوهش هاي اسلامي رسانه، اولين همايش علمي پژوهشي اخلاق و رسانه با  حضور دكتر عبدالعلي علي عسكري رياست سازمان صدا و سيما، آيت الله عليرضا اعرافي رياست حوزه‌هاي علميه كشور و دكتر حسين رضي معاون پژوهش، برنامه ريزي و نظارت سازمان صدا و سيما  و همچنين اساتيد دانشگاهي و حوزوي و پژوهشگران اين حوزه در مركز همايش‌هاي صدا و سيما  در تاريخ 21 آذرماه برگزار شد.
    رسانه ملي و برنامه هاي توليدي آن در حال حاضر جزو پاكترين رسانه هاي جهان به شمار مي رود.
    در ابتداي اين همايش دكتر حسين رضي معاون پژوهش و نظارت سازمان صدا و سيما و رئيس شوراي سياستگذاري همايش اظهار كرد: همه رسانه‌ها در چارچوب كار خود ملزم به رعايت اخلاق هستند و در ضرورت وجود اين همايش همين نكته كافي است كه دين مبين اسلام براي تبيين اخلاق و رسول گرامي اسلام هم به عنوان شاخص‌ترين چهره اين عرصه در جهان شناخته مي‌شوند.
    وي با بيان اينكه رسانه ملي در جهت گسترش اخلاق اسلامي برنامه‌هاي مختلفي را در شبكه‌هاي گوناگون توليد كرده است، بيان كرد: رسانه ملي و برنامه‌هاي توليدي آن در حال حاضر جزو پاك‌ترين رسانه‌هاي جهان به شمار مي‌رود كه جوامع مختلف اسلامي و غير اسلامي با خيالي آسوده به آن اعتماد دارند.
    رئيس شوراي سياستگذاري همايش اخلاق و رسانه ادامه داد: اميدواريم اين همايش زمينه ساز رشد علمي و عملي اخلاق رسانه اي در حوزه‌هاي مختلف رسانه شود و بتواند نگاه همه رسانه‌ها را به اين موضوع با اهميت معطوف نمايد.
    وي در پايان تصريح كرد: آگاه سازي جامعه علمي، دانشگاهي و حوزوي از آسيب‌هاي اخلاقي كه مي‌تواند حوزه رسانه در ابعاد مختلف را تهديد كند، از هدف‌هاي اين همايش بود كه با كتاب‌ها و پژوهش‌هاي منتشر شده در اين همايش مي‌تواند بسيار كاربردي باشد
    در حوزه اخلاق و رسانه از نظر دانش نظري و ادبيات مطالعات بنيادي و در ابتداي راه هستيم.
    در ادامه دكتر ظريفيان مديركل پژوهش هاي اسلامي سازمان صداوسيما و دبير همايش اخلاق و رسانه نيز با بيان  روند برگزاري همايش از  ابتداي سال 96 گفت: مطالعات گسترده اي در حوزه هاي اخلاق و رسانه از سال گذشته انجام شده است.
    وي با بيان اينكه در اين حوزه از نظر دانش نظري و ادبيات مطالعات بنيادي در ابتداي راه هستيم يكي از اهداف اين همايش را  پركردن اين خلأ دانست و گفت: فراخوان مقالات در تيرماه سال جاري در دو بخش رسانه اخلاقي و اخلاق رسانه اي با 30 محور انجام شد كه نسبت جدي با همه مسائلي دارند كه رسانه با آنها ارتباط دارد.
    دبير همايش اخلاق و رسانه با تاكيد بر اينكه استقبال خوبي از اين فراخوان شده است، گفت: 352 چكيده مقاله دريافت كرده ايم كه بعد از پالايش و دسته بندي  و با سازوكار مقالات علمي و داوري استاندارد 150 مقاله آماده و نهايي شد. 
    ظريفيان همچنين به رونمايي از 6 كتاب مرتبط با اين حوزه اشاره كرد و گفت: 3 كتاب ترجمه كه دو كتاب ترجمه زبان انگليسي و يك كتاب ترجمه زبان آلماني است و جزو آخرين آثار اخلاق و رسانه به شمار مي آيند؛ همچنين از راهنماي مطالعاتي در حوزه اخلاق و رسانه كه براي اولين بار منتشر مي شود و كتاب چكيده مقالات كن شامل 150 مقاله است، رونمايي خواهد شد.
    وي در پايان از روابط عمومي سازمان صداوسيما و اصحاب رسانه كه در طول اين مدت با دبيرخانه همايش همكاري داشتند قدرداني كرد و گفت: البته برنامه هاي ما بعد از اين همايش استمرار خواهد داشت. همه دستگاه هاي كشور موظف هستند تا در زمينه فرهنگ و اخلاق كشور كارهاي خداپسندانه و با خلوص نيت انجام دهند.
    در ادامه آيت الله اعرافي مدير حوزه‌هاي علميه كشور در اين همايش با بيان اينكه امروز شاهد جمع شدن سه ضلع رسانه، حوزه و دانشگاه براي تبيين جايگاه اخلاق در جامعه هستيم، اظهار كرد: بحث اخلاق در اسلام به اندازه اي مورد توجه قرار دارد كه بخش مهمي از رسالت پيامبر گرامي اسلام به اين موضوع اختصاص داده شد.
    وي عنوان كرد: اهميت بحث اخلاق در جوامع بشري به اندازه اي نمود پيدا كرده است كه بسياري از كشور‌هاي پيشرفته در جهان هم به سراغ آن رفته اند و هزينه‌هاي بسياري براي ترويج اخلاق در جامعه خود مي‌پردازند.
    عضو شوراي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: رسانه‌هاي جمعي از جمله صدا و سيما نقش پررنگي را در شكل دهي اخلاق در ميان مردم دارند و همانطور كه امروز به كمك معاونت پژوهش، برنامه ريزي و نظارت سازمان صدا و سيما شاهد توجه به اين موضوع هستيم، همه‌ دستگاه‌هاي كشور بايد در اين زمينه تلاش كنند.
    رئيس حوزه‌هاي علميه كشور همچنين اظهار داشت: نكته قابل توجهي كه مي‌توان به آن اشاره كرد اين است كه براي ترويج اخلاق و نكات اخلاقي بايد به گنجينه‌هاي عظيم ديني رجوع كرد؛ زيرا ريشه همه امور به انسان و برنامه زندگي وحي شده از جانب پروردگار باز مي‌گردد. اين به اين معناست كه تقليد كوركورانه از غرب نمي‌تواند باعث رشد كشور چه در زمينه اخلاقي و چه در زمينه‌هاي ديگر شود.
    وي در پايان با اشاره به توليدات رسانه ملي در زمينه برنامه‌هاي اخلاقي و معارفي تصريح كرد: خوشبختانه صدا و سيما تلاش‌هاي قابل توجهي در اين زمينه انجام داده است، اما همه‌ي دستگاه‌هاي كشور موظف هستند تا در زمينه فرهنگ و اخلاق كشور كار‌هاي خداپسندانه و با خلوص نيت انجام دهند.
    رسانه پديده اي انسان واره است، يك انسان كه بايد خودسازي كند بايد خودسازي دروني داشته باشد.
    در ادامه، دكتر علي عسكري رئيس رسانه ملي با اشاره به تأكيد دين اسلام بر اخلاق و با توجه به بعثت پيامبر اكرم (ص) به منظور مكارم اخلاقي از اهميت اخلاق در جوامع پيچيده امروزي سخن گفت و افزود: در طول تاريخ هرچه روابط انسان‌ها پيچيده‌تر شده، اهميت اخلاق فزوني يافته است و قانون به تنهايي نمي‌تواند حلال مسائل باشد و بايد پشتوانه اخلاق را با خود ببينيد.
    رئيس رسانه ملي پرداختن به ماهيت رسانه‌ها و چگونگي مديريت بر رسانه‌ها را دو زمينه قابل بررسي در اخلاق رسانه دانست و گفت: مديريت بر رسانه‌ها در دو بخش مديريت راهبردي و مديريت بر رسانه به انجام مي‌رسد كه در جوامع غربي مديريت راهبردي در رسانه‌ها بر مبناي مفهوم تجاري و صنعتي شكل مي‌گيرد.
    دكتر علي عسكري با اشاره به مطالعاتي كه پيش‌تر در اين زمينه در دانشگاه صداوسيما به انجام رسيده است، افزود: در مديريت راهبردي دو جنبه ضروري ديگر شامل تكامل اجتماعي و جنبه هدايت انساني مورد توجه قرار گرفته است.
    وي گفت: در هر دو زمينه ذكر شده عنصر انسان به عنوان عنصري بسيار با اهميت است و بر اينكه رسانه پديده‌اي كاملا انساني و انسان واره است، تأكيد دارد.
    رئيس رسانه ملي با بيان اينكه ديدگاه انسان مدار بر خلاف ديدگاه تجاري و صنعتي داراي جهان‌بيني است و بدون انسان قابل تصور نيست، افزود: بر اين مبنا رسانه داراي ايدئولوژي و زيرساخت فكري است و با ديدگاه رسانه‌اي غرب تفاوتي ماهوي دارد.
    دكتر علي عسكري با بيان اينكه با ديدگاه انسان مدار موضوع اخلاق به رسانه مرتبط مي‌شود، گفت: هم از مطالعاتي كه در اين زمينه شد و هم از آنچه در طول تاريخ گذشته است مي‌توان به انسان مدار بودن رسانه پي برد زيرا از همان آغاز هر انسان يك رسانه بود و از حضرت آدم (س) تا همه پيامبران هر كدام يك رسانه و حامل پيامي بودند كه بايد به مردم مي‌رسيد كه مويد نگاهي انسان گونه به رسانه است و در محيط رسانه زيست مي‌كند.
    وي چنين ديدگاهي را لازمه موضوعيت يافتن علم اخلاق در رسانه دانست و افزود: خاصيت ديگري كه اين ديدگاه دارد اين است كه رسانه را به گنجينه بي‌منتهاي اخلاق اسلامي كه در سال‌هاي متمادي، علماي اسلام و انديشمندان آن را شكل داده اند، متصل مي‌كند كه مي‌توان از آن بهره برد.
    رئيس سازمان صدا و سيما اخلاق در رسانه را داراي دو ساحت اخلاق دروني و اخلاق بروني يا كاركردي دانست و گفت: رسانه در بعد دروني همانند يك انسان كه بايد خودسازي كند بايد خودسازي دروني داشته باشد.
    وي افزود: اگر رسانه‌اي بخواهد اخلاقي عمل كند بايد در بدو امر درونش را پاك كند و مكارم اخلاقي درونش شكل بگيرد، يعني تمام آحاد آن رسانه و عواملي كه در خلق يك پيام در رسانه موثرند از نويسندگان هنرمندان و برنامه سازان تا مديران آن بايد اخلاق رسانه‌اي درونشان نهادينه شود.
    دكتر علي عسكري ساحت ديگر اخلاق در رسانه را بعد بيروني و اخلاق كاركردي در مقابل مخاطبان توصيف كرد و آن را متكي به اخلاق درون رسانه‌اي دانست و گفت: رابطه بين اخلاق دروني و اخلاق كاركردي رابطه بسيار با اهميتي است كه اگر ذات رسانه فاقد اخلاق باشد نمي‌تواند در بعد بيروني رسانه اخلاق را پيگيري كند.
    رئيس رسانه ملي سپس با اشاره به اقدامات صداوسيما در حوزه تنظيم مقررات انتشار صوت و تصوير در فضاي مجازي گفت: سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي به فرموده رهبر معظم انقلاب براي اصلاح فرآيند محتواي صوتي و تصويري در فضاي مجازي تشكيل شده است تا بتوان مصرف داخلي مردم را در بهره مندي از اين فضا بالا برد و آن را رشد داد.
    دكتر علي عسكري از تلاش رسانه ملي براي تحكيم اخلاق فاضله در درون اين سازمان سخن گفت و افزود: اخلاق امروز مهمترين و بزرگترين محور منشور رسانه ملي است و اين رسانه خود را در مقابل تمام توانمندي‌ها و اقتدار مردم ايران متعهد مي‌داند و براي عظمت مردم ايران تلاش مي‌كند
    در پايان خاطر نشان مي شود در حاشيه  اين همايش تفاهم نامه اي بين سازمان صدا و سيما  و حوزه هاي علميه در زمينه تشكيل شوراهاي مشترك گروه هاي انديشه ورز،طراحي و ساماندهي نهادها و سازمان هاي مشترك، توليد، آثار ديني و محصولات آموزشي-تربيتي و همچنين فعاليت هاي پژوهشي مشترك به امضاي مسئولان اين دو نهاد رسيد.

    اخبار