رئيس شوراي سياست‌گذاري همايش علمي پژوهشي اخلاق و رسانه تأكيد كرد: اگر اخلاق در رسانه از حوزه نظر و عرصه آكادميك گذر كند و به عرصه عمل وارد شود، راهگشاي همه فعالان اخلاق‌مدار رسانه خواهد بود

  • به گزارش ستاد خبري همايش علمي پژوهشي اخلاق و رسانه، رييس شوراي سياست‌گذاري همايش علمي پژوهشي اخلاق و رسانه در اولين جلسه كميته علمي اين همايش تأكيد كرد:گر اخلاق در رسانه از حوزه نظر و عرصه آكادميك گذر كند و به عرصه عمل وارد شود، راهگشاي همه فعالان اخلاق‌مدار رسانه خواهد بود.

    به گزارش ستاد خبري همايش علمي پژوهشي اخلاق و رسانه اولين جلسه كميته علمي اين همايش روز دوشنبه بيست و ‌نهم مرداد نودوهفت در تالار انديشه اداره كل پژوهش‌هاي اسلامي سازمان صداوسيما در قم با حضور دكتر حسين رضي معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و نظارت سازمان و رئيس شوراي سياست‌گذاري همايش، دبير همايش، رئيس، دبير و اعضاي كميته علمي و ديگر روساي كميته‌ها برگزار شد.

    در ابتداي اين جلسه دكتر محمدحسين ظريفيان مديركل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه و دبير همايش بابيان اهميت قلمرو اخلاق و رسانه در ساحت دين و رسانه، فلسفه تأسيس اداره‌كل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه را فعاليت تخصصي و متمركز بر حوزه دين و رسانه دانست و افزود: طراحي، برنامه‌ريزي و اجراي همايش اخلاق و رسانه براي پاسخگويي به يك نياز واقعي و مبرم رسانه به‌نظام فكري اخلاقي در رسانه با نگاه ديني به اخلاق بوده است.

    وي بابيان فعاليت‌هاي اداره‌كل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه در خصوص همايش گفت: اخذ رتبه علمي پژوهشي از ISC، جلب همكاري بيش از سي نهاد عالي حوزوي، دانشگاهي و رسانه‌اي، برنامه‌ريزي و طراحي نشست‌هاي علمي تخصصي در آن مراكز، برگزاري پنج نشست علمي تخصصي در اداره‌كل، فراخوان مقالات علمي پژوهشي از طريق پخش تيزر راديويي و تلويزيوني و توزيع پوستر و بروشور در مراكز حوزوي، دانشگاهي و رسانه‌اي سراسر كشور، سفارش مقاله به بيش از چهل نفر از اساتيد و صاحب‌نظران اخلاق و رسانه از فعاليت‌هاي اين مجموعه در هشت ماه اخير بوده است.

    در ادامه اين جلسه دكتر حسين رضي معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و نظارت سازمان صداوسيما، با سپاس از اهتمام اداره‌كل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه به طراحي و برگزاري عالمانه و مؤثر اين همايش، اين رويداد علمي را پاسخ به يك نياز اساسي دانست و افزود: از دلايل ضروري بودن برگزاري اين همايش به‌دست آوردن آثار كاربردي از آن است و اگر اخلاق در رسانه از حوزه نظر و عرصه آكادميك گذر كند و به عرصه عمل وارد شود راهگشاي همه فعالان اخلاق‌مدار رسانه خواهد بود.

    وي ادامه داد: عزم مديران سازمان صدا و سيما از رئيس سازمان دكتر علي عسكري تا ديگر مديران بر آن است كه آرمان رسانه اسلامي را محقق كنند؛ اين عزم و انگيزه در دوره‌هاي قبلي هم وجود داشته است اما در اين دوره در اولويت بالاتري قرارگرفته است.

    عضو هيات علمي دانشگاه صداوسيما مقصود از اخلاق در اين همايش را اخلاق مبتني بر انديشه ناب ديني دانست و گفت: به‌عنوان كساني كه علاقه‌منديم با ديانت كار رسانه‌اي را دنبال كنيم معتقدم كه رسانه فعلي با نقطه مطلوب رسانه ديني فاصله دارد و حركت به‌سوي داشتن يك رسانه دينيِ واقعي را در حوزه اجرايي نمي‌توان جستجو كرد؛ چراكه يك مدير نمي‌تواند تحول و تغييري در اين زمينه ايجاد كند و هر چه به آنتن نزديك مي‌شويم مسائل روزانه بيشتري هجوم مي‌كنند كه گاهي اوقات حتي از توجه به اين مباحث غافل مي‌شوند چه رسد به اينكه راهكاري پيدا كنند.

    رئيس شوراي سياست‌گذاري همايش يكي از مزاياي اين همايش را مساله محور بودن آن دانست و افزود: اگر اين همايش خروجي‌هاي خوبي در اين زمينه داشته باشد مي‌تواند مقدمه‌اي براي كارهاي عميق‌تر بعدي باشد و نتايج اين همايش بايد كاربردي باشد؛ اگر مقالات ارزشمندي از فضلاي حوزه و دانشگاه ارائه شد، به اين عزيزان فرصت بيشتري داده شود تا بتوانند آن‌ها را در همايش و نشست‌هاي قبل و بعدازآن مطرح كنند و منشأ حركتي نوين در اين عرصه باشند.

    در ادامه جلسه، دكتر محمدهادي همايون استاد برجسته ارتباطات و رسانه، عضو هيات امناي دانشگاه امام صادق (ع) و رئيس كميته علمي همايش نيز با تأكيد بر اهميت داوري مقالات گفت: تلاش ما اين است كه با استفاده از اساتيد و صاحب‌نظران برجسته حوزه اخلاق و رسانه در سفارش و داوري مقالات، غناي آثار را بالا ببريم.

    وي اظهار اميدواري كرد كه برگزاري عالمانه اين همايش بتواند خلأ جدي نظري و عملي در قلمرو اخلاق و رسانه را پر كند و اين مهم با برنامه‌ريزي هوشمندانه و همت اعضاي كميته علمي محقق خواهد شد.

    در اين جلسه دكتر عبدالكريم خيامي عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق (ع) و رئيس مركز طرح، برنامه و ارزيابي معاونت سيما به‌عنوان دبير كميته علمي انتخاب شد و سازوكار داوري همايش و سفارش مقالات تعيين شد.

    دكتر خيامي دبير كميته علمي همايش نيز وجه مميزه اين همايش با ديگر همايش‌‌هاي مشابه را كاربردي بودن آن دانست و گفت: در ساير همايش‌ها كمتر و گاهي هيچ توجهي به اين مسأله نشده است؛ در اين همايش تلاش خواهيم كرد كه مباحث كاربردي‌تر باشد؛ از طرف ديگر در عمليات، آن‌ها كه در حوزه حرفه‌اي فعال هستند، كمتر مي‌توانند اين مراقبت‌هاي علمي، فرمي و شكلي اين پژوهش را فراهم كنند؛ بايد براي اين سازوكار، فكري كرد.

    در اين جلسه از تيزر، پوستر و وبگاه اين همايش به نشاني www.scem@irc.ir رونمايي شد. لازم به‌ذكر است همايش علمي پژوهشي اخلاق و رسانه به همت اداره‌كل پژوهش‌هاي اسلامي سازمان صداوسيما و با همكاري بيش از سي نهاد عالي حوزوي، دانشگاهي و رسانه‌اي كشور، هفتم و هشتم آذرماه نودوهفت در تهران و قم برگزار خواهد شد و مهلت ارسال چكيده مقالات هفتم مهرماه و مهلت ارسال اصل مقالات سي‌ام مهرماه است.