كتاب"مجموعه مقالات كودك و بازي هاي رايانه اي" منتشر شد
  • بازي‌هاي رايانه‌اي در حقيقت يك نوع سرگرمي تعاملي هستند و غرض اوليه از ساخت بازي‌ها، سرگرمي است؛ اما نظر به قابليت‌‌هاي آن، اين سرگرمي امروزه تبديل به يك ابزار در جنگ نرم عليه كودكان و نوجوانان با هدف تخريب اسلام و تشيع و تغيير سبك زندگي اسلامي شده است. در بسياري از اين بازي‌ها، ارزش‌هاي ايراني و اسلامي زير سؤال مي‌رود و فرهنگ غربي در ذهن كودكان و نوجوانان جايگزين مي‌شود. نكته قابل توجه اين است كه تعدادي از بازي‌هاي رايانه‌اي كه در كشورهاي غربي با محدوديت و ممنوعيت مواجه هستند، در كشور ما به راحتي و با قيمت پايين در دسترس كاربران است. از اين رو، فضاي موجود در بازي‌هاي رايانه‌اي غربي، مي‌تواند محيط مناسبي براي تغيير سبك زندگي يا همان نظام ادراكات و رفتارهاي خاص و روابط ويژه باشد و فضايي مناسب براي انتقال رفتارهاي فرهنگي و كنش و واكنش‌هايي كه سبك زندگي خاصي را به نمايش مي‌گذارند، فراهم آورد. از سوي ديگر، بسياري از آموزه‌هاي فرهنگي، اخلاقي و اجتماعي كه بازي‌هاي رايانه‌اي غربي آنها را مي‌گسترند، با مؤلفه‌هاي سبك زندگي اسلامي در تقابل‌اند. تنزل روح انساني به مرتبه حيواني، تغيير ذائقه مصرف‌كنندگان بازي‌هاي رايانه‌اي و غلبه دنياي مجازي بازي‌هاي رايانه‌اي بر دنياي واقعي از مهم‌ترين اين تأثيرات است.
    امروزه درباره تأثيرات اين بازي‌‌ها، مباحث فراواني مطرح است و گاهي‌‌ نيز از تأثيرات مثبت آنها بر خلاقيت و بالندگي ذهني كودكان و نوجوانان و رشد فكري آنان سخن به ميان مي‌‌آيد؛ اما شواهد موجود نشان مي‌‌دهد بازي‌‌هاي رايانه‌‌اي بيش از داشتن آثار مثبت، مي‌‌تواند تهديدي جدي براي سلامت روح و روان و جسم و نيز ارزش‌‌هاي فرهنگي ـ اعتقادي كاربران به شمار رود.
    با تأمل در نوع اين بازي‌‌ها و درك بازي‌هاي رايانه‌اي از منظر تجربه بازيكن، مي‌‌توان ادعا كرد خصلت تعاملي و دوسويه¬بودن اين بازي‌‌ها مهم‌‌ترين ويژگي مؤثر در جذب مخاطب است؛ زيرا كاربران اين بازي‌‌ها مي‌‌توانند رويدادهاي بازي را به مهار خود درآورند و نقش فعال و پيش¬برنده‌‌اي در بازي داشته باشند. تعاملي بودن بازي با تعدد سناريو و گزينه‌هاي مختلف مانند انتخاب رنگ و شكل و… و همچنين تغيير حركت بازيكن و… صورت مي‌گيرد. همچنين داستاني¬بودن بازي‌هاي رايانه‌اي باعث مي‌شود بازيكن ناخودآگاه جذب ماجراي بازي شود و گذر زمان را فراموش كند.
    توجه به موارد پيش‌‌گفته و نيز گرايش افراطي كاربران ايراني به اين بازي‌‌ها، رعايت نكردن رده‌‌بندي سني و سهولت دسترسي به آنها، به ما هشدار مي‌دهد كه در مواجهه با اين بازي‌‌ها بايد بيش از پيش تيزبين بود و تمامي ابعاد موضوع را واكاوي كرد.
     بي‌‌شك نگاه نقادانه صرف به محتواي بازي به عنوان متن رسانه‌‌اي و غفلت از خاصيت غوطه‌‌ور شدن كاربر در اين نوع رسانه، در گرفتن تصميمات صحيح مقابله‌‌گرايانه يا اصلاح‌‌گرايانه رهزن بوده، سياست‌‌ها را به سمتي سوق مي‌دهد كه با گذشت زمان احتمال دارد نتايج سو آن‌‌ها آشكار گردد. براي نمونه عدم توجه به اقتضائات اين رسانه موجب خواهد شد در مشابه‌‌سازي و بومي‌‌سازي اين بازي‌‌ها، همان مؤلفه‌‌هاي بازي‌‌هاي غربي مانند خصلت غوطه‌‌ور كردن كاربر در فضاي مجازي، خارج كردن او از دنياي حقيقي، خشونت، ايجاد تصور آزادي مطلق و به طور كلي استفاده از كاراكترها و فضاي رسانه‌اي غرب درج شود كه خود به نوعي نقض غرض خواهد بود. از اين رو به نظر مي‌‌رسد آموزش سواد بازي و توجه به آن براي مواجهه صحيح با اين بازي‌‌ها، در اولويت باشد و اهميت اين مسئله ضرورت توجه مسئولان، سياست‌گذاران فرهنگي و خانواده‌ها را در رسانه ملي دوچندان مي‌‌كند. بنابراين علاوه بر نهادهاي نظارتي، نهادهاي فرهنگي از جمله وزارت آموزش و پرورش، رسانه ملي و ساير ارگان‌‌هاي مربوط، وظيفه دارند به خانواده‌ها اطلاع‌رساني و براي استفاده بهينه و مفيد از اين بازي‌ها فرهنگ‌سازي كنند و اقدامات پيشگيرانه انجام دهند و سواد رسانه‌اي مخاطبان را بالا ببرند.
    به دليل اهميت بازي‌‌هاي رايانه‌‌اي و لزوم واكاوي ابعاد مختلف اين موضوع اداره كل پژوهش‌‌هاي اسلامي رسانه به منظور ياري رساندن پژوهشي به اصحاب رسانه ملي، به تدوين اثر حاضر همت گمارده است.
    در مجموعه مقالات سبك زندگي اسلامي ويژه بازي‌‌هاي رايانه‌‌اي از منظرهاي مختلفي همچون نقش بازي در تربيت ديني كودكان و نوجوانان با تأكيد بر نقش رسانه ملي، تأثير بازي‌هاي رايانه‌اي غربي بر سبك زندگي اسلامي، آثار بازي‌هاي رايانه‌اي بر سلامت رواني و جسمي كودكان، بررسي اهداف غرب از اسطوره‌‌سازي براي كودكان در بازي‌‌هاي رايانه‌‌اي، ظرفيت‌هاي بازي‌هاي كودكانه محلي در عينيت بخشيدن به مفاهيم انتزاعي ديني، تحليل بازي‌‌هاي رايانه‌‌اي و تأثير آن در تربيت كودكان و... به اين موضوع پرداخته شده است.

    اخبار